lördag 4 augusti 2012

Högbolimpa!

En hel vecka har jag jobbat efter semestern! Tiden går så oerhört fort! Det har inte blivit någonting på kvällarna, men idag ska jag baka! Det blir inget av det söta, utan det blir en Högbolimpa, jättegod, full med nyttigheter. Enklast i världen att göra. Brödet blandas ihop med slev och ska inte jäsa, så inget kladd och ingen väntan. Ett bröd som inte behöver något pålägg, bara smör. Tyckte nyss att jag bakade limpor, men när jag började kolla datum på ingredienserna så hade en hel del gått ut, så det blev en sväng till affären. När jag gör den här limpan så brukar jag göra tre stycken på en gång när jag ändå är i farten. Receptet har jag fått på Högbo Brukshotell.

Efter traumat jag var med om igår så fick detta inlägg vänta ett dygn. Står om det på min Facebooksida https://www.facebook.com/tartstuganiharsnas?ref=hl#!/. Men nu kommer det i alla fall! :)


Enbart smör på!



.
Högbolimpa

Grädda i 175 grader i cirka 80-90 minuter.
Receptet är för en limpa

2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 msk vetegroddar

3/4 dl solrosfrön
1/2 dl vetekli
3/4 dl rågkross
1,5 dl grahamsmjöl
2,5 dl vetemjöl
1 dl russin
1 dl hela mandlar (hoppar jag över)
1 dl torkade aprikoser
½ dl linfrön (har jag lagt till)


5 dl fil
1 dl mörk sirap

Gör så här: Blanda alla ingredienser i en bunke.
Häll över fil och sirap och blanda till en jämn smet.
Smörj och bröa en brödform och häll i smeten.

1 kommentar:

  1. Så gott det ser ut, mums. Ja traumatiskt förstår jag att det var, hu. Jag hade nog blivit helt skakig i benen!

    Har också jobbat i en vecka nu. Vi får hoppas på fler sköna dagar som vi kan njuta av efter arbetsdagen.

    SvaraRadera